Veronika Mrázková | Články / Reporty | 19.04.2014
Festival oslavující a popularizující vědu přijela ozdobit rozkvétající dáma, hvězda nu-folkové a alternativní slovenské scény. Představila atraktivní debut a přes mrazivé klima udržela na konviktském nádvoří Univerzity Palackého desítky chtivých.
Napsalo se o ní hodně. Byl to, tuším, Pavel Klusák, který poprvé šířil krásu nápadně jiné slečny z Bratislavy. Koncertně se objevuje už i u nás. Formou folkové, nábojem až rockenrollové písně přikrášlené slovenštinou popisují a vysvětlují vztahovou každodennost. Zdánlivé banality okřídluje Katarzia odstupem a přebolené emoce vypravuje v konkrétních etudách. Proto jí propadá kdekdo – pravda, častěji ženy, ale jde o stupeň uvědomění. Kdo se nebojí přiznat si fakta, nemůže s ní nesouhlasit. Kata, mladičká a přitom ohromně zkušená, říká nepříjemné i romantické pravdy v jednom sledu, mísí vyšperkovaný humor s poezií a nezatěžuje se aranžemi. Zůstává prostá, jen s akustickou kytarou, což zní chvílemi monotónně, dvě skladby s hostem na klávesy ukázaly, jak by se daly písně posunout. Katarzia klade do popředí především svůj silný hlas a texty. Trefné, dokonale frázované texty, které laskavě, ale nesmlouvavě usvědčují obě pohlaví z opakovaných pochybení. Střílí do vlastních řad – „... toto je tak typické pre všetky ženy, hned si z toho odvodíme, že nastaly vo vás zmeny... tak ako, ako to je a čo z toho sú len moje paranoje?... uhol pohladu, ty len umíráš od hladu, já to hned prekrútím, že asi nemáš na mňa náladu – tak ako, ako to je?!“
Ve tváři měla po celý večer potutelný úsměv, výraz těch, co vědí. Sem tam se procítěně mračila při silných refrénech, z vlasů obrovský drdol, kožíšek a prokřehlé ruce... Publikum se tisklo víc a víc dopředu a nakonec si ji celé prochladlé vyprosilo pro přídavek. Přehrála celé album a k tomu i novinku: je s podivem, že se po tak obsahově vnadném debutu nevyčerpala.
Po Katarzii následoval workshop a posléze i show Kreaton djs. Workshop v atriu, kam si lidi přišli popovídat a popít, byl kontraproduktivní a následný set už jen druhotným doprovodem ke společenské zábavě. Ani vizualizace, byť impozantně protažená na tři patra nosné stěny, nekonvenovala s hudební složkou, výsledek byl rozpačitý. Katarze ženského vkladu ovšem neutrpěla, AFO takovým koncertem zásadně získalo.
Jakub Veselý 06.05.2024
Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.
Marek Hadrbolec 02.05.2024
Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.
Eva Karpilovská 29.04.2024
Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.
Alžběta Sadílková 28.04.2024
Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.
Filip Peloušek 28.04.2024
Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.
Marek Hadrbolec 25.04.2024
Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.
Michaela Šedinová 23.04.2024
Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...