Články / Reporty

Ohňostroj, balóny, konfety a taky muzika (Coldplay naživo poprvé)

Ohňostroj, balóny, konfety a taky muzika (Coldplay naživo poprvé)

Davo Krstič | Články / Reporty | 18.09.2012

Lístek na zářijový koncert Coldplay v Praze jsem kupoval v den zahájení předprodeje, tedy v polovině prosince loňského roku. Na stání u pódia, abych si je tentokrát pořádně užil – posledně jsem je totiž sledoval vsedě z tribuny. Papírově byl aktuální koncert přece jen znevýhodněný. Chybělo prvotní okouzlení jako v roce 2008, když jsme se po letech doufání konečně dočkali. Navíc Mylo Xyloto není tak silná deska jako Viva la Vida a představa, že bude většina repertoáru postavená právě na ní, velké nadšení nebudila – nakonec z ní Coldplay v Praze zahráli 9(!) skladeb. Viděl jsem záznam loňského koncertu v Glastonbury a do slávistického Edenu kráčel s přesvědčením, že mě večer nemá moc co překvapit. Pche!

Překvapil už stánek s oficiálním merchandisingem. Triko za šestset, hrníček za pět. Tomu Číňané říkají „lejže“ a našinci „vejvar“. Ale k muzice. Metallica začíná své koncerty hudbou od Morriconeho, Muse doprovázel při nástupu na pódium John Williams a show Coldplay začala Silvestriho ústředním tématem z Návratu do budoucnosti. Martin a spol. spustili na startu podle očekávání úvodní píseň z poslední desky, Hurts Like Heaven. Najednou to vypadalo jako na koncertu Pink Floyd. Všude samé lasery, o pestrobarevnou show se navíc staraly blikající náramky, které vyfasoval každý návštěvník u vchodu. Při následující In My Place začaly z oblohy pršet papíroví motýlci, srdíčka a kapky. A při Lovers in Japan létaly vzduchem nafukovací balóny. Úchvatná hostina pro oči, jeden nevěděl, kam se dřív dívat. Těkal jsem pohledem mezi energií překypujícím Chrisem Martinem (potím se stejně jako on), přibývajícími efekty a šílícím davem. Během prvních deseti minut bylo jasné, že tenhle koncert bude velká podívaná. Jen se občas ztrácela samotná muzika. Přitom první polovina setu měla přímo vražedný tah, Coldplay v ní „vypráskali“ většinu velkých hitů včetně The Scientist a Yellow.

Kromě položek, jejichž opomenutí by bylo neodpustitelné, se pražská aréna dočkala několika příjemných (protože nečekaných) osvěžení. God Put a Smile Upon Your Face sice v počáteční akustické úpravě trochu vyděsila, ale druhá polovina už byla naštěstí věrná rockovému originálu. K tomu pak Chris Martin přidal na rampě a jen za doprovodu klavíru krásnou baladu Warning Sign.

Vzadu na pódiu stálo něco, co připomínalo pavučinu snů a skutečně, pražský koncert byl pomyslným lapačem parádních okamžiků. Přesto si Coldplay párkrát vybrali slabší chvilku. Chápu, že musí hrát Princess of China coby aktuální singl, ale z playbacku puštěná Rihanna nebyla úplně košer. Doufal jsem, že její part z legrace odzpívá bubeník Will Champion. Tak třeba příště. Akustický set odehraný stejně jako před čtyřmi lety na protilehlé straně arény nabídl ne úplně přesvědčivou verzi Speed of Sound aka Clocks II. A zařazení hitovky Clocks hned vzápětí mělo asi přimět publikum k hraní oblíbeného kvízu Najdi 10 rozdílů.

Finále bylo mocné, přestože očekávané. Fix You jsem kdysi upřímně nesnášel coby slaďák s pitomoučkým textem, ale od určité doby mám z téhle skladby zimomřivky. A naživo má Fix You neskutečnou sílu, zvlášť při tak vzorném singalongu jako v Praze. Koncert vygradoval pilotním singlem z aktuálního alba. Every Teardrop Is a Waterfall asi není úplně ideální zavírák (ta skladba ne že má slabý refrén, ona nemá žádný!), ale při opulentním ohňostroji to stejně bylo všem jedno.

Coldplay jsou definitivně velkou světovou kapelou se vším dobrým i špatným, co k tomu patří. V Praze zahráli skvěle, dvacítka písní byla až na malé výjimky (Violet Hill už do třetice fakt ne a ne) poskládána ideálně a těch sto minut uteklo rychleji než Viktor Kožený. Nejpozitivnější pro mě bylo zjištění, že skladby z Mylo Xyloto, ač je jejich studiová podoba problematická, naživo bez problémů obstály ve společnosti letitých hitů. Ona to nakonec fakt bude dobrá deska! This could be para-para-paradise…

SETLIST: Hurts Like Heaven, In My Place, Major Minus, Lovers in Japan, The Scientist, Yellow, Violet Hill, God Put a Smile Upon Your Face, Princess of China, Up In Flames, Warning Sign, Don´t Let It Break Your Heart, Viva la Vida, Charlie Brown, Paradise, Us Against the World, Speed of Sound, Clocks, Fix You, Every Teardrop Is a Waterfall

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace