Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 10.03.2024
Koncem minulého roku bylo The Beatles zase všude plno. Hlavně kvůli jejich „definitivně poslední“ písní Now and Than, částečně i výroční reedici kompilací, které mezi fanoušky vešly ve známost coby Red Album a Blue Album. Do této atmosféry vešel se svým o poznání méně nápadným albem I Beatles opavský kytarista, publicista a pedagog Milan Bátor.
Nejrůznějších verzí skladeb The Beatles bychom napočítali tisíce. Některé jsou zásadní, jiné zapomenuté, jedny nacházejí v originálech netušená zákoutí, další jsou akorát pro ostudu. Aranže pro klasickou kytaru, které napsal italský virtuóz Mario Gangi (zemřel v roce 2010) dozajista nejsou jedinými – přesto působí, i díky kombinaci jazzu a italské zpěvnosti, stále svěže a původní materiál pojímají tvárně, po svém a s odvahou. A kouzelné na tom je, že až do roku 2023 zůstávaly pouze na papíře v notách, resp. několika živých záznamech. Až Milan Bátor sebral odvahu, vzal kytaru a na pár dnů se s Gangiho notami zavřel do ostravského studia Českého rozhlasu a skladby natočil.
I Beatles je nesmírně křehké album. Akustická kytara – na tomto místě je třeba pochválit perfektní zvuk, mimořádně plastický a chyby (pokud by tu nějaké byly) neodpouštějící – se tu proplétá mezi notoricky známými melodiemi i spíše zasutými poklady repertoáru liverpoolské čtveřice, nachází v nich nečekané nálady, barvy i atmosféry a prostě okouzluje. Málokdy narazím na desku, která by pro mě byla, omlouvám se za patos, tak esenciálně krásná. Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Je z toho cítit velká pokora ke Gangimu (Bátor už v roce 2020 vydal desetiskladbovou kolekci jeho prací) i k The Beatles samotným, ovšem bez dogmatismu. Je to totiž Bátor, kdo dal notám na papíře duši. A té je tu doopravdy hodně.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.