redakce | Články / Profily | 20.03.2024
Nigerijská raperka Bisola Olungbaga si ne bez důvodu zvolila za svůj umělecký pseudonym Aunty Rayzor. „Moje pero je břitva a břitva jsem já,“ říká vycházející hvězda lagoské scény v rozhovoru pro portál Fifteen Questions. Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů ugandského sublabelu Hakuna Kulala po boku dalších raperek pohrávajících si s panafrickými rytmy jako MC Yallah. Aunty Rayzor svůj debut Viral Wreckage, který nešetří agresivní flow, stihla představit už v rámci přehlídky Nyege Nyege Night v pražském klubu Fuchs2 a nyní se chystá rozžhavit i letošní Colours of Ostrava.
Raperka a textařka Olungbaga se během několika málo let vyšvihla z osobnosti rapového undergroundu do umělkyně, která hraje ve vyprodaných stadionech. Svůj smysl pro slova a hudbu objevila už v devíti letech, k živému hraní ji přiměla až euforie, kterou vzbudilo její vystoupení na jedné školní party. Poprvé se proslavila pandemickým virálním trackem Kuku Corona, který ji otevřel dveře k vydavatelství Nyege Nyege a jeho sublabelem Hakuna Kulala.
Na Viral Wreckage svižně přeskakuje mezi angličtinou a jorubským rapem na pozadí produkcí a instrumentálních podkresů čerpajících z různorodých hudebních tradic. Za afrobeatovými rytmy, nigerijskou žánrovou fúzí alté, brazilským baile funkem nebo západoafrickými odkazy stojí řada zkušených producentů a hudebníků jako konžský multinstrumentalista Titi Bakorta, japonský producent Scotch Rolex nebo francouzský hudebník Debmaster, kteří spolupracovali i na debutu Yallah Babe rapperky MC Yallah.
Aunty Rayzor (ng)
Instagram
živě:
Colours of Ostrava
17.–20. 7. 2024
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu
foto © se svolením Aunty Rayzor
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.
Dušan Šuster 29.06.2023
Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.
Jan Krejča 24.03.2023
Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.
redakce 15.03.2023
Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.
redakce 14.03.2023
Fascinující výprava do hlubin slovanského folklóru, která přináší zcela nový kontext, strukturu a výhled do budoucna.